ارائه‌ی API سامانه‌ی اِمتا براساس استانداردهای روز دنیا

يكی از اهداف اصلی تدوين و ابلاغ سند نظام هويت معتبر در فضای مجازی كه برخی منتقدان به استناد آن سامانه‌ی اِمتا را دارای ایراداتی می‌دانستند، لزوم صيانت از داده‌‌های كاربران در فضای مجازی بود. بنابراین، كميسيون عالی امنيت فضای مجازی ذيل شورای عالی فضای مجازی، راه‌اندازی اين سامانه را با شرط صيانت از داده‌های كاربران تصويب کرده است. در همین زمینه، مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی اعلام کرد که امتا به‌صورت API دراختيار كسب‌‌و‌كارها قرار می‌گيرد. مرحله‌ی اول و اصلی احراز هويت در فضای مجازی، شناسايی (ثبت‌نام) غيرحضوری كاربران است؛ به‌همین‌دلیل، در فرايند اين شناسايی، اطلاعات مهم هويتی كاربران باید اخذ شود. ابزار احراز هویت گوگل (Login With Google Account) که بسیاری از پلتفرم‌‌ها و كاربران ايرانی از آن استفاده می‌کنند، به همين شيوه انجام می‌شود.

فرايند ساده و کوتاه احراز هويت ازطريق اِمتا

به‌ادعای مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، مهم‌ترین ویژگی شيوه‌ی احراز هويت اِمتا درمقایسه‌با شيوه‌ی پيشنهادی برخی منتقدان، فرايند ساده و كوتاه احراز هویت در این سامانه است. کاربران در اِمتا، تنها یک بار شناسايی می ‌شوند و در دفعات بعدی، تنها با نام کاربری (شماره موبایل) و رمزعبور یکتای خود احراز هویت خواهند شد. به‌گفته‌ی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، درحال‌حاضر چندین هزار کسب‌‌وکار وجود دارد و با شیوه‌ی پیشنهادی هریک از آن‌ها برای احراز هویت، کاربر فرایند شناسایی به‌مراتب طولانی‌تر از این روش را طی می‌کند که این اقدام موجب تحمیل حجم ترافیکی و بار مالی پیامکی زیادی به سامانه‌ی مرتبط و کسب‌‌وکارها می‌شود.

مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی معتقد است که به‌دلیل عملیاتی‌نشدن شیوه‌ی مذکور، تبعات منفی آن و تجربه‌ی کاربری نامناسب کاربران، آگاهانه یا ناآگاهانه در نظر گرفته نشده است. به‌گفته‌ی این مرکز، درحال‌حاضر فرايند شناسايی بيش از هشت‌ميليون كاربر در سامانه‌ی امتا انجام شده و اين كاربران فقط با واردکردن شماره موبايل و رمزعبور خود برای کسب‌‌وکارها احراز هويت می‌شوند.

كارنامه‌ی اِمتا در تجربه‌ی احراز هويت متقاضيان طرح فروش فوق‌‌العاده‌ی خودرو

همچنین، امتا تجربه‌‌ای درزمینه‌ی احراز هویت متقاضيان طرح فروش فوق ‌العاده‌ی خودرو داشت. به‌گفته‌ی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، در مدت ۱۰ روز، بيش از هفت‌ميليون كاربر در این سامانه شناسايی و احراز هويت شدند. در این سامانه، ركورد احراز هويت بيش از يک‌ميليون كاربر در يک روز با حجم چشمگیر ترافيكی و استعلام هم‌زمان از سه دستگاه مختلف و هدايت كاربران به سامانه‌های دو خودروساز ثبت شد.

گفتنی است که كميته‌ی خودرو در اين طرح متقاضيان را به احراز كارت بانكی متعلق به خود از طريق سامانه‌ی اِمتا ملزم كرده بود. به‌گفته‌ی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، به‌دلیل اینکه تا آن زمان، اين وب‌‌سرويس را ارائه‌دهنده‌اش به‌‌روز و كامل نکرده بود، برخی كاربران را در این مسیر با مشكلاتی مواجه كرد.

همچنين برخی اظهارات مبنی‌بر شناسايی‌نشدن سيم‌‌كارت‌های اعتباری به‌طوركلی نادرست اعلام شد. به‌گفته‌ی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، اين سامانه تطابق شماره موبايل كاربران با كد ملی آن‌ها را از طريق سرويس شاهكار انجام می‌دهد. سرویس «شاهکار» يكی از ابزارهای شناسايی و احراز هويت است و تمامی سيم‌‌كارت‌های كشور اعم از دائمی و اعتباری را پوشش می‌دهد.

تجربه‌ی کاربری امتا در سكوهای آگهی و هدايت‌نکردن آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی خارجی

 

ه ادعای امتا، باتوجه‌به ساختار و ويژگی‌ها و كاركردهای سكوهای آگهی، هيچ‌کدام از پلتفرم‌‌ها و شبكه‌های اجتماعی خارجی قابليت‌های كاربردی در اين زمینه ندارند. همچنین در این روش، تنها كاربرانی ريزش می‌كنند كه به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافكارانه به این بسترها وارد شده باشند.

سامانه‌ی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی يكی از دلایل هدایت كاربران به‌سمت شبكه‌های اجتماعی خارجی را استعلام قيمت برخی کالاهایی می‌داند كه از سكوهای آگهی آنلاین حذف شده‌اند. همچنین، يكی از بندهای مهم دستورالعمل ابلاغی كميته‌ی عالی نظارت بر كسب‌وكارهای مجازی در شهريور سال گذشته، الزام احراز هويت آگهی‌دهندگان بود. در همین زمینه، اگر پلتفرم‌های آگهی آنلاین این بند مهم را هنگام احراز هويت آگهی‌دهندگان رعايت می‌کردند، به حذف قيمت‌‌های خودرو و مسكن از اين پلتفرم‌ها منجر نمی‌شد. در اين زمینه، نظر كارشناسی مركز توسعه‌ی تجارت الكترونيكی نیز حذف‌نکردن قیمت‌ها بود.

مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، پس از ایجاد تلاطم در بازار نرخ خودرو و پیش از حذف قیمت آگهی‌های خودرو و مسکن، برای جلوگیری از مسدودشدن و حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین، چهارچوب فعالیت نیازمندی‌های آنلاین را تدوین کرد. این چهارچوب هر کاربر عادی را پس از احراز هویت گروه‌های کالایی مسکن و خودرو، به ثبت سه آگهی در ماه مجاز می‌کرد که البته کاربران صنفی پس از تأیید سامانه امتا، از محدودیت مذکور معاف می‌شدند. هدف از ارائه‌ی این چهارچوب، تعدیل تعداد آگهی برای مالک خودرو در پی اتصال سامانه احراز هویت مشتریان به سامانه‌های تعیین مالکیت خودرو بود. این چهارچوب در مسیر اجرا با مشکلاتی نیز مواجه شد و درنهایت در اسفند هم‌زمان با افزایش قیمت کالاها در پلتفرم‌های آگهی آنلاین صورتی جدی‌تر به‌خود گرفت.

به‌گفته‌ی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، یكی از ذي‌نفعان اصلی اين تصميم، مردم و مصرف‌‌كنندگان حوزه‌ی تجارت الكترونيكی كشور هستند و مركز توسعه‌ی تجارت الكترونيكی خود را مسئول صيانت از حقوق مصرف ‌كنندكان اين حوزه می‌داند.




.: Weblog Themes By Pichak :.